Якщо ви втомились від блокбастерів та масштабних драм, то компанія Adastra Cinema пропонує переглянути вам науково-фантастичну картину, дотепну історію родини, яка живе в недалекому майбутньому. Головні ролі у картині «Репродукція майбутнього» виконали Емілія Кларк та Чіветель Еджиофор.
Жарт про Емілію Кларк, яка знову намагається отримати дитину з яйця, лежить настільки на поверхні (натяк на «Гру престолів»), що ми залишимо його на початку рецензії, а далі будемо розповідати про «дивний новий світ».
Якщо ви уявляли, як воно буде там, у майбутньому, коли технології стануть ще більш розвиненими, а штучний інтелект все глибше проникатиме у всі сфери життя – ласкаво просимо у світ «Репродукції майбутнього».
Рослин (принаймні, у містах) тут не залишилось – можна помилуватись голограмою або в обід вийти подихати свіжим повітрям з кисневої маски (за гроші – ніби випити чашку кави), їжа друкується на 3-D принтері, штучний інтелект повністю замінив психотерапевтів та домашніх помічниць. До того ж, ШІ почав проявляти неприємний характер: не сподобалось йому, як ви поговорили з ним зранку – замість тосту отримаєте горілий окраєць хліба; запідозрить вас у втраті ефективності – поскаржиться начальству; а будете сперечатись з психотерапевтом у вигляді величезного ока в оточенні квітів – то він віднайде спосіб на вас надавити.
Наші герої – Рейчел та Алві – видаються дивною сімейною парою. Вона – успішна працівниця в компанії з розробки ШІ, а він – викладач ботаніки в університеті. Кому, скажіть, потрібен в цьому світі ботанік, якщо рослин не залишилось? А отже головний годувальник родини – саме Рейчел. Що їх поєднує – незрозуміло. Можливо, звичайне кохання? Але як і більшість сімейних пар, вони замислюються про дитину.
До речі, дитину можна отримати без усіляких оцих жахів: токсикозу, зайвих кілограмів, перепадів настрою, проблем зі шкірою, волоссям та зубами, безсонних ночей (хоча б перші 9 місяців) – просто вашу запліднену яйцеклітину (хочете – чоловік теж може взяти участь, або ні) – помістять в капсулу-яйце і дитина собі буде там розвиватись потрібний термін аж до народження. А ви, як і раніше, зможете плідно працювати в офісі, пити улюблені напої та й взагалі вести звичний образ життя.
Ні, якщо ви гіпертурботливі батьки, то можете взяти яйце додому і піклуватись про нього – як… ви пам’ятаєте тамагочі? От точнісінько так: вчасно ставити на підзарядку та додавати поживні речовини. А якщо ви ділові та зайняті люди, то за яйцем любісінько наглянуть медсестри у Центрі утроби. Чи це не та справжня свобода про яку мріяли мільйони жінок (та й чоловіків)?
Правда, навіть для такого розвиненого світу, як реальність Алві та Рейчел, виношування дитини в яйці (модулі чи Pod-і) – ще нова технологія, тож місця у Центрі утроби в дефіциті. Бажаючих багато – а яєць-модулів мало. За успішну роботу компанія, де працює Рейчел, допомагає їй отримати заповідне місце – але Алві, схоже, категорично проти, адже він за природний спосіб запліднення та народження малюка.
Жанр «Репродукції майбутнього» визначають як сатиричну фантастику. Не можна сказати, що це майбутнє диктаторське, як у Олдоса Хакслі («О дивний новий світ») чи Джорджа Оруелла («1984»). Ні, воно більш гуманне – тільки дуже далеке від природи, а ще людей з дитинства намагаються зробити слухняними гвинтиками корпорацій. Більше всього «Репродукція майбутнього» нагадує епізоди з серіалу «Чорне дзеркало», але не такий похмурний. Картина залишає місце для надії, а найголовніше, що його відрізняє – це бажання подискутувати і про те, як влаштовано цей світ, і про вчинки та мотиви героїв (зізнаюсь, довелось декілька разів стримуватись, щоб не почати обговорювати на весь зал).
А ще у фільму показано багато таких технологій, які ми вже давно використовуємо і які стали нашою буденністю. Так що цілком можливо, що років через 20, а то й менше, ми теж зможемо завести дитину в інкубаторі, і весь період її дозрівання спокійно насолоджуватись звичним життям.
Кінцівка фільму видалась мені такою, яка не вписується в основну тональність. Але, можливо, це також добре – буде що обговорити чи над чим подумати.
Софі Бартез знана у світі, як режисер незалежного кіно. Її дебютна короткометражка ще у 2007 році була високо оцінена на американському фестивалі незалежного кіно «Сандес», а згодом Бартез стала незмінною учасницею цього фестивалю.
А «Репродуції майбутнього» журі фестивалю «Санденс» присудило нагороду «Найкращий повний метр».
Не очікуйте від картини якогось екшену чи космічної опери. Тут навіть не буде якогось антигероя – всі звичайні собі люди, які балансують між необхідністю дотримуватись правил суспільства і потребою бути самими собою та почуттям непотрібності в світі, де за тебе все роблять машини. Ми отримали камерну історію двох людей, які кохають та цінують одне одного, але їх стосунки зазнають випробування, коли в родині має з’явитись третій. Зрештою, наскільки б не були розвинені машини, люди залишаються людьми зі своїми почуттями.
Творці фільму прагнули, щоб майбутнє виглядало напрочуд естетично: такий собі вишуканий скандинавський мінімалізм плюс високі технології. Жодних яскравих акцентів у квартирі чи на роботі, все стримане та стильне (пастельні тони в квартирі, темно-сині чи бежеві ділові костюми), непомітно вписані в інтер’єр комп’ютери та планшети. Гладеньке з м’якою підсвіткою яйце – молочно-біле або спокійно-блакитне, чи кольору слонячої кістки, до якого додаються дизайнерські рюкзачки-переноски, - виглядає такою ж стильною деталлю інтер’єру, як, приміром, настільна лампа.
Трохи кричущих кольорів можуть дозволити собі хіба що гаджети штучного інтелекту, як от вищезгадана «психотерапевтка». І тому дуже несподівано та навіть трохи шокуюче виглядають яскраві навіть не костюми, а наряди директорки Центру утроби – не виключено що це теж натяк: хто знає, чи не сприйматиме дитинка штучний інтелект як щось найважливіше в житті.
Оператор картинки, якому ми завдячуємо естетиці на екрану, Андрій Парех. Також ми знаємо його, як режисера найбільш вдалих епізодів серіалу «Спадкоємці» (премія «Еммі» за найкращу режисуру). Андрій Парех - українець за походженням, неодноразово бував в Україні, співпрацював з нашими кінематографістами.
А ще він чоловік Софі Бартез, тож перед нами історія сімейної пари, яку розказала сімейна пара. Бартез і Парех цікавляться українською культурою, підтримують Україну в її війні проти Росії, тож вони принципово відмовились від прокату «Репродукції майбутнього» в РФ.
Нагадаємо, що акторка Емілія Кларк також підтримала Україну та пропонувала українцям допомогу.
Назва фільму: The Pod Generation
Режисер та автор сценарію: Софі Бартез («Мадам Боварі», «»)
В головних ролях: Емілія Кларк («Гра престолів», «До зустрічі з тобою»), Чіветел Еджиофор («12 років рабства»), Вінетт Робінсон («Шерлок», «Чорне дзеркало»), Нілсон Девід.
Тривалість: 01:50