В український прокат вийшла франко-бельгійська драма «Найбагатша жінка світу», заснована на реальних подіях. Історія багатої жінки, якій на старості років любов до життя повертає молодий альфонс, а вона йому за це відписує шалені гроші, – абсолютно не нова в кінематографі. Як і те, що родичі багатійки завжди обурені і завжди проти такого марнотратства на звичайнісінького парвеню.
Але творцям фільму вдалось показати щось більше, ніж сімейні сварки за гроші чи бажання літньої дами знову відчути себе молодою. Яким вийшов фільм та що за шалена реальна історія лягла в його основу – в матеріалі Коротко про.
Кінець 90-х, Франція. Маріанна Фаррер (Ізабель Юппер) – власниця відомого косметичного бренду і визнана найбагатшою жінкою світу. Її чоловік – колись відомий та впливовий політик, є турботлива та любляча падчерка, яка вдало вийшла заміж, має чемного та приємного сина. Сама мадам Фаррер ще при повному розумі й твердою рукою успішно керує бізнесом. Здавалось би, все є для щастя. Але ми знаємо, що багаті теж плачуть, і Маріанна просто не відчуває смаку до життя, обсіли старечі хвороби - і вона просто в’яне.
Все почало змінюватись, коли під час фотосесії вона знайомиться з набагато молодшим від неї фотографом П'єром-Аленом Фонтейном. Талановитий, але дуже скандальний і нахабний П’єр-Аллен вривається в стояче болото побуту Маріанни – і це його нахабство ніби відроджує жінку. Вона охоче погоджується на всі його шалені пропозиції – викинути дорогі, але застарілі меблі? Чому б ні! Вкласти мільйон франків в незрозумілий широкому загалу проєкт нового знайомого? Охоче! Протанцювати ніч у дешевому нічному клубі – запросто! Запросити на відпочинок до порядної родини нахабного фотографа і його коханця? А хай багаті ханжі побісяться. Це навіть не про фізичну пристрасть, бо ж П’єр-Аллен відкритий гей (скандал для тогочасного суспільства!), а про бажання скинути задушливий гніт пристойності, бажання знову відчути себе вільною.
Маріанна розквітає і сама починає творити безумства. У всякому разі це так виглядає в очах її родини. Можливо, вони б і мовчали. Але мадам Фаррер все більше й більше грошей витрачає на забаганки ненаситного в своїй жадібності П’єра-Аллена. І падчерка не бачить іншого виходу, як подати на нього до суду за вимагання. На допомогу їй приходить дворецький, який з самого початку незлюбив П’єра-Аллена.
Солідний чоловік, вишколений дворецький, багатий інтер’єр але так нудно й передбачувано. Кадр з фільмом
У 1957 році Ліліан Беттанкур успадкувала L'Oréal і стала головною акціонеркою успішної компанії. В 90-х – 2000-х Ліліан була однією з 15 найбагатших людей у світі, найбагатшою жінкою Європи та третьою найбагатшою жінкою у світі. Зазвичай такі люди не дуже публічні, але у 2007 році французькі (і не тільки) медіа вчепились за її історію чи то кохання, чи то адюльтеру, чи то шахрайства.
Близько 20 років Ліліан Беттанкур водила дружбу зі значно молодшим від неї письменником і фотографом Франсуа-Марі Баньє, який став майже членом її родини і на якого вона витрачала шалені кошти – загалом сума подарунків склала 1,3 млрд євро.
Донька Беттанкур Франсуаза це довго терпіла, але як тільки у 2007 році помер батько, одразу подала на Бан’є до суду, звинуваючи його в експлуатації літньої жінки, а заодно й спробувала визнати матір недієздатною.
Одним із головних свідків став дворецький Паскаль Бонфуа, який багато років (звісно, незаконно) вів аудіозаписи розмов у будинку: чи то з бажання захистити дім, в якому служив, чи то побоюючись, що Баньє позбавить його роботи.
Процес тягнувся декілька років, побічно виплили не лише особистісні стосунки, а й ухиляння від податків, корупція – підкуп потрібних політиків (зокрема, подейкують, що Беттакур була однією з тих, хто фінансував Ніколя Саркозі).
Такий «смачний» процес не могли пропустити кінематографісти, й у 2023 році на Netflix виходить документальний мінісеріал The Billionaire, the Butler and the Boyfriend, який знову піднімає інтерес до справи Беттанкур. Створення повнометражного художнього фільму стало лише справою часу: з відомим режисером і топовими французькими зірками.
Завдяки стосункам з молодшим від неї на 25 років фотографом Маріанна ніби заново народжується. Кадр з фільму
Режисер Тьєррі Кліфа створив довгу і візуально неймовірно красиву та контрастну стрічку про те, що кожному не вистачає любові. Можливо, хронометраж виглядатиме затягнутим, але це якраз для того, щоб у глядача була можливість замислитись над природою самотності та недолюбленності, які є майже у кожного персонажа і які тягнуться за ним довгі роки, накопичуючи стрес, доки одного разу все це не вибухне.
Чи то Маріанна, якій пристойне життя відрізало крила, чи її чоловік, який все життя придушував у собі власні інстинкти, чи їхній дворецький, який просто-таки васально відданий родині за прихисток, коли ніхто не хотів брати його на роботу, чи падчерка, яка бажає, щоб мачуха її любила, чи навіть розбещений П’єр-Аллен, який має коханого чоловіка, та навіть ця любов не здатна закрити порожнечу в його душі.
Це фільм не про жагу до грошей (ха-ха, скептично скажуть люди зі звичайними доходами), це про жагу, щоб тебе любили. І про те, на що готові піти люди, щоб отримати бодай крихту уваги та любові.
Через те, що падчерка (праворуч) весь час носить тьмяні кольори, вона виглядає старшою від своєї мачухи. Кадр з фільму
🎥Гра Ізабель Юппер, на харизмі якої й тримається майже вся картина.
🎥Візуальна насиченість. І операторська робота, і робота художника-постановника, і художника-костюмера – на висоті й повністю відповідають режисерській ідеї. Особливо це помітно, коли порівнюєш одяг Маріанни Фаррер, яка, попри свій вік, не боїться яскравих, світлих кольорів: рожевий, єдвабний блакитний, насичено-червоний, глибоко-помаранчевий – все ніби підкреслює її прагнення дихати на повну. І одяг її значно молодшої падчерки – вона заковує себе в похмурі тони, як у лати: брудно-коричневий, темно-зелений, зловісно-фіолетовий – одяг дорогий і якісний, але він не для радості, а для захисту.
Навіть пейзажі та інтер’єри сприяють розкриттю характерів персонажів. Бажання П’єра-Аллена знести стіни в сусідній квартирі це не стільки про прагнення мати більшу і розкішнішу житлову площу, скільки про те, що йому тісно у світі, який його не сприймає. Умиротворені пейзажі Лазурного узбережжя і Середземного моря підкреслюють застояне болото, на яке перетворилось нудне та передбачуване життя багатої родини.
🎥Післясмак. Ще довго після перегляду картина не відпускає тебе, змушуючи замислюватись над питанням самотності.
🎥Дуже довгий хронометраж, який призводить до того, що глядач відверто нудьгує і чекає, коли це вже закінчиться.
🎥Недостатнє загострення на важливих темах: спробі одного з героїв приховати своє захоплення нацизмом та юдофобство, корупція у політиці.
🎬Країна: Франція, Бельгія
🎬Режисер: Тьєррі Кліфа («Афера по-сімейному»)
🎬У головних ролях: Ізабель Юппер («Піаністка», «Вона»), Лоран Лафіт («Один король – одна Франція») («Піаністка», «8 жінок»), Маріна Фоїс («Щасливі невдахи»), Рафаель Персонас («Принцеса де Монпансьє»), Андре Маркон («Офіцер і шпигун»»)
🎬Тривалість: 02:00
