25 листопада
Завантажити ще

Прощавай, бензин. Світ стає електричним

Прощавай, бензин. Світ стає електричним
Фото: electrek.co

Останній кліматичний саміт у Глазго показав, що світ прагне знизити кількість шкідливих викидів в атмосферу. А це означає нагальну потребу зменшити споживання викопних енергоносіїв, продукти згоряння яких і продукують ці викиди. За даними Європейського агентства довкілля, кораблі виробляють 13,5% усіх транспортних викидів парникових газів до ЄС, а авіація – 14%.

На практиці це означає зниження кількості техніки, що споживає бензин, та перехід на електроенергію. Електромобілі вже не дивина, але у світі розробляють електричні аналоги літаків, човнів та поромів.

Водне електротаксі

У Швеції до 2030 року збудують два найбільші у світі електропароми. Вони перевозитимуть пасажирів маршрутом Гетеборг - Фредеріксхавн, що з'єднує Швецію з Данією. Судна живляться енергією від спеціальних знімних батарей, які змінюються прямо в портах. Довжина поромів – 215 метрів (це приблизно висота 70-поверхової будівлі). Вони зможуть перевозити 1200 пасажирів та 700 машин.

А шведський виробник човнів преміального класу Candela представив новий електричний катер із підводними крилами під назвою C-8. Новинка є високотехнологічним ультрапреміальним човном на електричній тязі, який буде випускатися серійно.

Данська електрична пором Ellen курсує вже два роки. E-Ferry Project/safety4sea.com.

Данська електрична пором Ellen курсує вже два роки. E-Ferry Project/safety4sea.com.

Candela C-8 може перевозити одночасно до восьми пасажирів. У конструкції передбачені простора каюта зі спальними місцями для двох дорослих та двох дітей, душ та туалет. Виробник планує продати тисячі екземплярів C-8, вважаючи, що має потенціал для того, щоб обійти за популярністю преміальні човни цієї ж категорії, які працюють на викопному паливі.

У столиці Голландії Амстердамі зараз проходять випробування безпілотні електричні човни для збирання сміття та перевезення пасажирів каналами міста. Це відбувається в рамках проекту під назвою Roboat, спрямованого на розробку нових способів навігації водним шляхом без участі людини за кермом.

Роботи оснащені помаранчевими пропелерами та чотирма пристроями, що підрулюють, які живляться від електричної батареї. Вони можуть розвивати швидкість близько 6 км на годину та працювати протягом 12-24 годин без підзарядки залежно від типу акумулятора та навантаження. Керуються віддалено за допомогою комп'ютера, який обробляє дані з камер і датчиків, що сканують ситуацію навколо судна і виявляють нерухомі об'єкти, що рухаються. Човни мають модульну конструкцію, тому їх можна легко пристосувати до різних цілей.

Електричні літаки більш екологічні

У Китаї успішно пройшов перший політ електричного літака eVTOL-V1500M (див. головне фото) з вертикальним зльотом та посадкою, розробленого шанхайською компанією Autoflight Co.Ltd. V1500M має максимальну злітну масу 1500 кг, оснащений системою чистої електроенергії, дальність польоту становить 250 км, максимальна кількість пасажирів - 3-4 особи. Очікується, що літак отримає сертифікат придатності у 2024 році.

Ізраїльська компанія Eviation Aircraft розробила електричний дев'ятимісний літак Alice. Він може виконувати польоти на відстань до 560 км на швидкості до 500 км на годину. Американська компанія Bye Aerospace створює восьмимісний електролітач, а німецька Scylax – десятимісний.

Електричний літак Spirit of Innovation британської компанії Rolls-Royce здійснив свій перший політ, який тривав близько 15 хвилин. Spirit of Innovation – частина проекту ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight – Прискорення електрифікації польоту), націленого на прискорення розвитку електричної авіації та частково фінансованого урядом Великобританії.

Електричні літаки вважаються більш екологічними та простими в обслуговуванні, ніж звичайні. І хоча більшість існуючих моделей призначені для навчально-тренувальних та приватних польотів, деякі компанії розробляють більші літальні апарати для комерційних перевезень. Ілон Маск прогнозує, що акумулятори стануть реальною заміною гасу в літаках до 2024 року.

Трактор, що самонавчається

Швейцарський виробник Rigitrac представив новий, повністю електричний трактор SKE 50, в якому використовуються 4 електродвигуни. Вага Rigitrac SKE 50 – 2,8 тонни. До його особливостей можна віднести коротку носову частину та відносно велику кабіну, яка може вмістити двох людей. Дизельний двигун замінено на літієво-іонний акумулятор потужністю 80 кВт·год (400 В).

Відповідно до заяв Rigitrac, повністю заряджена батарея дозволить використовувати електричний трактор протягом приблизно 5 годин. Його максимальна швидкість – 40 км/год. Механізм, встановлений ззаду, може підняти до 1800 кг.

Німецька фірма Fendt представила свій електротрактор. Зовні апарат e100 Vario не відрізняється від звичайного трактора. Але мотор, що торохтить, тут замінює електродвигун потужністю 50 кВт, що отримує енергію від батареї ємністю 100 кВт год. Цього достатньо, щоб трактор міг безперервно працювати п'ять годин. Поповнення запасів енергії до 80% на спеціальній станції заряджання можливе за 40 хвилин. А ще заряд батареї частково можна рекуперувати.

Виробник автомобілів Monarch випустив перший у світі автономний електричний трактор. За словами компанії, це «найрозумніший у світі трактор». Одна з особливостей – його здатність самонавчати. Трактор оснастили алгоритмами, що самонавчаються, завдяки яким його навички будуть постійно вдосконалюватися. Також впровадили камеру, що забезпечує кут огляду 360 градусів, набір датчиків та ПЗ для навігації. Ціна – 50 тисяч доларів.

Окрім цього, по всьому світу зараз розробляються та тестуються електричні тягачі (Tesla Semi, Nikola), вантажівки (Volkswagen e-Delivery, Mitsubishi e-Canter) та навіть шкільні автобуси.

Швейцарський трактор SKE 50 може працювати без заряджання 5 годин. MarcelX42/commons.wikimedia.org.

Швейцарський трактор SKE 50 може працювати без заряджання 5 годин. MarcelX42/commons.wikimedia.org.