З 1 липня 2025 року в Україні набувають чинності нові правила для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), запроваджені постановою Кабміну №376. Посилиться контроль за виплатами, також буде змінено систему адресної допомоги. Коротко про – про те, як укотре зміниться життя ВПО і кому платитимуть базову соціальну допомогу.
З 1 липня Міністерство фінансів України запроваджує щомісячну верифікацію місцезнаходження ВПО – щоб проконтролювати, чи отримують соціальні виплати лише ті, хто має право, а не всі поспіль. Нагадаємо, розмір соцвиплат для дорослих ВПО становить 2000 грн, для дітей та пенсіонерів – 3000 грн. Якщо переселенець перебуває довгий час за кордоном без поважних причин, це може призвести до втрати статусу ВПО та припинення виплат.
Верифікація проводиться автоматично за допомогою держреєстрів, наприклад, даних Державної прикордонної служби про перетин кордону, та реєстру ВПО, який веде Мінсоцполітики, а також демографічного реєстру та реєстру платників податків. Крім того, вивчатимуться банківські транзакції, що вказують на активність людини за кордоном. Якщо система виявить, що ВПО за кордоном понад 90 календарних днів поспіль без поважної причини, його статус переселенця може бути анульований.
Щоб уникнути помилок та непорозумінь, переселенцям варто регулярно оновлювати дані про місце проживання в органах соціального захисту населення (УСЗН) або через застосунок «Дія», а також заздалегідь повідомляти УСЗН про виїзд за кордон і пред'являти там документи, що підтверджують поважну причину.
Нагадаємо, раніше перевірки місцезнаходження переселенців були епізодичними, а втратити статус ВПО можна було лише за результатами окремих перевірок, організованих органами соцзахисту.
Після виявлення тривалого перебування за кордоном УСЗН надішле повідомлення через СМС, електронну пошту або «Дію» з вимогою надати пояснення та документи протягом 10-15 робочих днів. Якщо поважних причин не підтверджено, статус анулюється. Рішення можна оскаржити адміністративно чи через суд.
Що вважається поважною причиною і чим її підтверджувати?
Документи подаються до УСЗН особисто, через ЦНАП чи «Дію». Іноземні документи мають бути перекладені українською мовою та засвідчені.
Також органи соцзахисту активніше використовуватимуть цифрові канали, зокрема застосунок «Дія», для оновлення даних ВПО, подання документів та верифікації. Це спрощує процеси.
Тепер ВПО можуть онлайн оновлювати дані про місце проживання, подавати документи для підтвердження поважних причин та отримувати повідомлення про статус та перевірки. "Дія" інтегрована з Єдиною інформаційною базою ВПО, і це дозволяє автоматизувати обробку даних. У разі технічних проблем можна звертатися до УСЗН чи ЦНАПу.
У разі помилкового анулювання статусу ВПО через перебування за кордоном передбачено чіткий механізм оскарження та відновлення. Якщо УСЗН надіслало повідомлення через СМС, електронну пошту чи «Дію» із зазначенням причини анулювання статусу, то можна звернутися до відомства за місцем проживання після повернення та подати заяву, або зробити це через «Дію» чи ЦНАП.
Управління соціального захисту населення передадуть Пенсійному фонду України частину повноважень щодо призначення та виплати державної соцдопомоги окремим категоріям населення:
До 1 жовтня ПФУ має провести ідентифікацію всіх отримувачів соціальної допомоги, списки яких будуть передані органами соцзахисту.
Декому доведеться пройти і фізичну ідентифікацію - це стосується тих, що проживають зараз або раніше на територіях бойових дій, можливих бойових дій, частково окупованих або на деокупованих територіях (цей список є в постанові КМУ №214 від 07.03.2022). ПФУ обіцяє ще надати додаткові роз'яснення.
Також з 1 липня ПФУ призначатиме новий вид державних виплат – базову соціальну допомогу. Вона призначена для одержувачів:
Тобто громадяни із зазначених категорій можуть перейти з наявного виду допомоги на базову. Сума базової соціальної допомоги розраховується як різниця між сукупним розміром базової величини (4500 грн) для кожного члена сім'ї та середньомісячного сукупного доходу сім'ї. Заяву на отримання базової соціальної допомоги можна подати в електронній формі на порталі «Дія» або у паперовій – у сервісному центрі ПФУ.