22 листопада
Завантажити ще

Митрополит Антоній (Паканич): Про що насправді говорить свято Стрітення

Митрополит Антоній (Паканич): Про що насправді говорить свято Стрітення

40-го дня, після того як народився Ісус Христос, Його принесли до Єрусалимського храму, оскільки цього вимагав закон Мойсея. У храмі необхідно було зробити два обов'язкові для іудеїв обряди. По-перше, будь-яка жінка вважалася після пологів нечистою. Якщо народжувався хлопчик, період нечистоти тривав 40 днів, після яких жінка повинна була прийти в храм і принести жертву очищення. У Книзі Левіт говориться, що в жертву необхідно було принести однорічного ягняти і молодого голуба або горлицю. Однак бідна сім'я, яка не мала можливості принести ягняти, могла принести двох горлиць або двох молодих голубів (Лев. 12, 1-8). Цей обряд потрібно було здійснювати після кожних пологів.

А по-друге, тоді, коли на світ з'являвся хлопчик, який був у матері первістком, необхідно було дотриматись і ще однієї вимоги закону. Після виходу єврейського народу з Єгипту кожен первісток (тобто хлопчик, який був у матері першою дитиною), мав бути присвячений Богу. Ми не знаємо, як точно відбувався обряд посвячення немовляти Богу. Можливо, священик брав немовля на руки і, звернувшись до вівтаря, ніби підносив його, символічно вручаючи Господу.

Якщо ми уважно прочитаємо уривок з Євангелія від Луки (Лк 2, 22-52), в якому описано подію, яка стала основою для цього свята, то зауважимо, що розповідь про виконання старозавітних обрядів займає лише одне речення. Основна частина цього уривка – це розповідь про зустріч, що відбулася у храмі.

Як пише Лука, у храмі знаходилася людина на ім'я Симеон. Про нього сказано, що він був чоловіком праведним і благочестивим, що сподівається втіхи Ізраїля. Тобто він очікував на прихід у світ Месії-Христа. Більше того, як говорить євангеліст, Симеону було передбачено Духом Святим, що він не побачить смерті, доки не побачить Христа Господнього. Хоча в Євангелії нічого не сказано про вік Симеона, але загальний контекст розповіді дозволяє зробити висновок, що це була дуже стара людина.

І ось, прийшовши до храму, він узяв на руки Ісуса і звернувся до Бога зі знаменитою молитвою: Нині відпускаєш раба Твого, Владико, за словом Твоїм, зі світом, бо бачили очі мої спасіння Твоє, яке Ти приготував перед лицем усіх народів, світло на просвіту язичників і славу народу Твого Ізраїля. Фактично, це передсмертна молитва. Старий готовий піти з цього світу, побачивши виконання обіцянки, яка була дана йому Богом. У цій молитві немає скорботи. У ній є особливе почуття радості, оскільки Симеон побачив Того, Хто приносить спасіння в світ.

Ось ця зустріч і є головним предметом оповідання Луки. І саме до роздумів про неї нас закликає Церква.

Як сказав один богослов, ця зустріч стала останнім штрихом у грандіозній картині, ім'я якої Старий Заповіт. Старець Симеон тихо йде, поступаючись місцем Мессії, що прийшов у світ. Старий Завіт виконав своє завдання, він підготував мир до приходу Христа. І далі у світі діятиме Боголюдина, яка прийшла врятувати нас від гріха, прокляття та смерті. З людством буде укладено Новий Завіт.

Головна ідея цього свята міститься вже у самій його назві. Це свято зустрічі. У центрі євангельської розповіді стоїть подія зустрічі конкретної людини з Христом. Історичні обставини цієї зустрічі цікаві, але вони є лише декорацією, за якою ми маємо розглянути головне. Старець Симеон жив багато років очікуванням зустрічі з Христом. І ця мить, коли він тримав на руках Немовля Ісуса, наповнила змістом усе його довге життя.

І для кожного з нас є сенс земного існування в тому, щоб знайти Христа, зустрітися з Ним у нашому житті. Свято Стрітення знову нагадує нам, що всі зовнішні атрибути церковного життя наповняться сенсом лише тоді, коли в центрі нашого життя стоятиме зустріч із Живим Христом.

 

Новини по темі: Церква УПЦ