25 листопада
Завантажити ще

Електронний реєстр призовника: що хочуть змінити і чому

Електронний реєстр призовника: що хочуть змінити і чому
Фото: armyinform.com.ua/​

У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт щодо удосконалення порядку обробки та використання даних в державних реєстрах для військового обліку  та набуття статусу ветерана війни. Під документом поставили підписи близько 100 народних депутатів з різних партій та фракцій. Отже, коли дійде до голосування, можна прогнозувати парламентську єдність.

Йдеться про зміни до законів «Про Єдиний  державний реєстр  призовників, військовозобов’язаних та резервістів», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей» і інших законів.

KP.UA розібрала основні пропозиції.

Що пропонують вносити до Реєстру

Окрім традиційних персональних даних, до Електронного реєстру хочуть вносити:

  • телефонні номери та адреси електронної пошти,
  • відомості про протоколи про адміністративні правопорушення в сфері військового обліку та мобілізаційного порядку,
  • інформацію про володіння іноземними мовами,
  • дозвільні документи на користування зброєю,
  • відомості про проходження освітніх курсів чи курсів підвищення кваліфікації,
  • закордонний паспорт, дозвільні документи на виїзд за кордон,
  • посвідчення водія, тракториста-машиніста,
  • відомості про право управління моторним човном, яхтою, повітряним судном,
  • документи моряка,
  • відомості про наявність виконавчого провадження (боргові зобов’язання по аліментах, штрафах, збитках тощо),
  • відомості про зникнення безвісти.
  •  
  • Зі службових даних обов’язковими є відомості про військовий обов’язок, проходження військової або альтернативної служби, військову професію, висновок військово-лікарської комісії.

Які плюси та мінуси

- Якщо людина отримала висновок ВЛК і виїздить за кордон з документами про непридатність до служби, прикордонник мусить телефонувати черговому у ТЦК, черговий перевіряє по списках, чи видавалася така довідка. Так відбувається зараз. Якщо прикордонна служба буде підключена до Реєстру, це суттєво економитиме час і зменшить черги у пунктах пропуску, - каже адвокат Чугуївської правозахисної групи Роман Лихачов.

На думку правника, під час війни доречна інформація про володіння іноземними мовами, про навички управління різними транспортними засобами, бо це допоможе правильно розподіляти людей по родах військ.

- Людині, яка отримала відстрочку від служби, не треба буде носити з собою купу документів, якщо перевіряючий матиме доступ до Реєстру і зможе там все знайти. Однак я не бачу, який захист матиме вся ця інформація в електронному форматі. Залученість великої кількості установ та людей до бази з такими детальними персональними даними - це великий ризик для витоку інформації. Із законопроєкту не зрозуміло, хто саме матиме доступ та чи будуть певні відомості окремо захищені.

Що таке електронний кабінет призовника

Законопроєкт передбачає створення електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста. Це визначається як “програмний інтерфейс Реєстру, призначений для відображення відомостей... які містяться у Реєстрі.”

Однак законопроєкт не містить подробиць. Наприклад, чи зможе “мешканець” Реєстру сам додавати чи змінювати відомості про себе. Наприклад, вносити дані про отримання водійських прав, одруження або нову адресу проживання. Йдеться тільки про те, що порядок та параметри доступу має затвердити Міноборони. Воно ж повинно визначити перелік послуг, які надаватимуться через кабінет.

Що це за послуги, поки що можна тільки фантазувати. Одна справа, коли в електронному вигляді буде надіслано висновок ВЛК, інша – якщо в такий кабінет прийде повістка.

За словами адвоката, зараз законом електронні розсилки повісток не передбачені.

- Це те саме, що залишати повістку сусідам, кидати в поштову скриньку або надсилати через Вайбер, - каже Роман Лихачов. – Але ТЦК вдаються до таких методів. Хоча є позиція суду, яка полягає у тому, що в разі суперечки треба довести не тільки вручення повістки, а й те, що особа була повідомлена. Тобто цю повістку прочитала.

Як полегшать отримання УБД

У пояснювальній записці до законопроєкту говориться, що однією з його цілей є спрощення процедури оформлення статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю або члена сім’ї загиблого. З цією метою депутати внесли ряд змін у Закон “Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту”.

Зокрема, закон доповнюється положенням про те, що заяву про статус можна буде надавати як у паперовій, так і електронній формі. Документи, що підтверджують статус, також можуть бути на папері чи цифровому форматі.

Що стосується процедури, то у військових частинах мають бути уповноважені особи, які зобов’язані в п’ятиденний строк після дати закінчення реалізації бойового наказу чи розпорядження сформувати Довідку про безпосередню участь у бойових діях та внести в Електронний реєстр ветеранів відомості, які підтверджують безпосередню участь людини в обороні України. Коли електронну операцію виконати неможливо, довідка видається в паперовій формі і надсилається комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій.

У такому ж порядку  УБД надається бійцям, які перебувають на лікуванні, в тому числі за кордоном, захоплені в полон або пропали безвісти.

- Це правильно, що хоч на другому році війни депутати подбали про ветеранів, - відмічає Роман Лихачов. – Але ми весь час щось спрощуємо, а кількість військовиків, які не отримали посвідчення, нереально велика. Чи змінить це закон і чи зможе держава забезпечити всіх пільгами, залишається під питанням.

Юрист звертає увагу на те, що виписати всім довідки в п’ятиденний строк - надважке завдання.

- У нас щодо загиблих, щодо безвісти зниклих службові розслідування тривають місяцями. Рідні скаржаться, а з військової частини пишуть, що у них бойові завдання, часу бракує на все. 

Крім того, зауважує експерт, із законопроєкту незрозуміло, хто саме той уповноважений, який має видавати і реєструвати довідки.

- Якщо не буде конкретики, буде проблема, бо військові можуть перекладати функції один на одного. А головне - ніде не сказано, що буде, якщо довідку не видадуть за п’ять днів, - наголошує Роман Лихачов. – Тобто немає відповідальності за порушення строків, отже, вони знову можуть зриватися.

На думку правозахисника, законопроєкт має бути добре доопрацьований з юристами.

В тему

Чому змінили назву

Вже узаконений Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів (надалі Реєстр) пропонується перейменувати з “автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи” в “електронну інформаційно-телекомунікаційну систему”. На думку адвоката Олексія Сиротіна, це зроблено для того, щоб полегшити комунікації з іншими електронними реєстрами.

- Передбачається, що в Реєстр будуть надсилати відомості Офіс генпрокурора, Державна судова адміністрація, Мін’юст, МВС, Міністерство освіти та ряд інших уповноважених відомств, яких не було в попередній редакції закону, - відмічає юрист.

Згідно з цим значно розшириться і перелік відомостей про призовника, військового чи резервіста, що будуть міститися в Реєстрі.