22 листопада
Завантажити ще

Консерви, косметика, телефони: хто спонсорує Росію у війні з Україною

Консерви, косметика, телефони: хто спонсорує Росію у війні з Україною
Фото: REUTERS/Francis Mascarenhas

Нині у списку міжнародних спонсорів війни в Україні – кілька десятків імен. Незважаючи на те що світова спільнота назвала Росію країною-агресором, додавши до образливого тавра не менш образливі санкції, є компанії, які продовжують працювати в РФ, поповнюючи бюджет країни і тим самим фінансуючи війну.

Національне агентство запобігання корупції, яке відслідковує разом з міжнародною компанією LSEG усіх охочих заробити на крові та смертях українців, опублікувало список таких юридичних та фізичних осіб. Цікаво, що найбільше компаній, що фінансують війну, з Греції (5) та Франції (4), по 3 – з Китаю та США, 2 – італійські, та по одній – з Австрії, Бельгії, Естонії, Німеччини та Великобританії. Розкажемо про деякі з них, найпопулярніші.

Xiaomi Corporation (Китай)

Декілька днів тому ця китайська компанія оновила список «спонсорів війни». До останнього часу питань до "Сяомі" не було, незважаючи на те, що в 2017-2018 роках кількість роздрібних магазинів Mi Store в Росії збільшувалася майже щогодини.

У третьому кварталі 2022 року поставки Xiaomi до Росії збільшилися на 39%, і компанія разом зі своїм суббрендом РОСО охопила майже половину російського ринку смартфонів, вийшовши на перше місце за обсягами продажів. Офіційно про вихід із російського ринку компанія не оголошувала, але з 2022 року не проводила маркетингову діяльність у РФ. І ось днями Xiaomi оголосила про відновлення набору персоналу до своїх російських офісів і оголосила старт продажу своїх флагманських смартфонів.

Середній показник сплачених Xiaomi податків до бюджету РФ становить близько 2 млн доларів. Солідний такий спонсор.

Leroy Merlin (Mulliez Group, Франція)

Один із найбільших рітейлерів у сегменті DIY c 2004 року в Росії стабільно показує відмінні результати за пунктом «виручка з одного квадратного метра торгової площі». Leroy Merlin Vostok - це системоутворююче підприємство в Росії, яке забезпечує високу доходну частину бюджету РФ і значне джерело доходів уряду країни. Тобто безпосередньо підтримує дії, спрямовані на насильницьку зміну конституційного ладу, захоплення державної влади, зміну держкордонів тощо. України.

У березні компанія Leroy Merlin оголосила, що не планує скорочувати свою присутність у Росії, де відкрито 148 її магазинів, і навіть має намір збільшити постачання до РФ. При цьому керівництво відключило український офіс компанії Leroy Merlin від корпоративного зв'язку.

Разом із компанією Auchan, яка також входить до Mulliez Group, «Леруа Мерлен» звинуватили у підтримці російської армії, яка орудує в Україні. Так, у Санкт-Петербурзі в однойменних магазинах через місяць після початку війни було оголошено збір продукції для «солдатів СВО». Французьке керівництво мережі Auchan заперечувало свою причетність до таких зборів. А коробки та піддони з маркуванням Leroy Merlin минулого літа «засвітилися» в окупованому Маріуполі, де їх розвантажували бійці «Молодої гвардії Єдиної Росії».

Ліки для російських солдатів, відправлені тверськими бізнесменами на тимчасово окуповані українські території - на коробках чітко видно напис Leroy Merlin. Фото: Tverigrad | nashigroshi.org

Ліки для російських солдатів, відправлені тверськими бізнесменами на тимчасово окуповані українські території - на коробках чітко видно напис Leroy Merlin. Фото: Tverigrad | nashigroshi.org

Auchan Holding (Mulliez Group, Франція)

Компанія відмовилася зупиняти роботу на російському ринку та приєднуватися до бойкоту РФ з боку інших держав. Auchan, як і раніше, продовжує сплачувати податки до бюджету країни-терориста, постачати товари російським військовим на окупованих територіях під виглядом гуманітарної допомоги мирним жителям.

Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба написав у Твіттері: «Минулого року я закликав світ бойкотувати Auchan за те, що він не пішов із Росії та не припинив фінансування військових злочинів. Однак реальність виглядає набагато гіршою: Auchan перетворився на повноцінне знаряддя російської агресії».

Розслідування видання Le Monde довело, що і магазини мереж «Ашан», і «Леруа Мерлен» відправляли російським солдатам продукти, товари першої необхідності та засоби гігієни плюс тютюнові товари, шкарпетки, футболки, станки для бритв. Якщо французи вважають, що сигарети входять у поняття гуманітарної допомоги, то в інших країнах воно дещо інше – гуманітарною вважається лише допомога цивільному населенню і лише предметами першої потреби та продуктами.

Вишенька на торті: у російських магазинах Auchan керівництво зібрало та передало у військкомати дані про своїх військовозобов'язаних співробітників. Після оголошення мобілізації цим співробітникам повістки вручили прямо на робочих місцях, причому керівництво одразу ж запропонувало мобілізованим… звільнитися.

Що ж, 3,2 млрд євро виручки на рік із російських магазинів Auchan – непоганий куш, щоб наплювати на громадську думку та продовжувати постачати війну людьми та товарами.

Bonduelle (Франція)

Компанія зараз б'ється за право не вважатися спонсором війни, з обуренням відкидає всі звинувачення. Напередодні нового 2023 року в інтернеті з'явилися десятки фотографій та повідомлень про те, що компанія Bonduelle привітала з Новим роком «учасників СВО» та передала їм 10 000 святкових продуктових кошиків, куди були вкладені листівки «Повертайтеся з перемогою».

Перелякані французи провели справжнє розслідування: з'ясувалося, що продукція Bonduelle щороку бере участь у святковій акції «Кошик добра», яку запустили з ініціативи продовольчого банку, коли покупці в магазинах залишають на спеціальних полицях продукти для інших людей. Адресатами цих «кошиків добра» є самотні люди похилого віку, сім'ї з дітьми, які опинилися в важкій життєвій ситуації, люди з обмеженими можливостями та ін. А вульгарні російські пропагандисти в своїх новинах про акцію приписали, що подарунки буде відправлено «…і сім'ям мобілізованих солдатів».

Також французи запевняли, що ніколи не заявляли про свою підтримку «захисників як невід'ємну частину соціальної відповідальності бізнесу», мовляв, це вже додумала влада міст, де проходила акція «Кошик добра».

Проте Bonduelle не планує йти з російського ринку навіть після такого ляпаса і продовжує сплачувати податки та збори до російського бюджету. Також з'являється інформація, що представник компанії Bonduelle в РФ Катерина Єлісєєва – випускниця Академії ФСБ.

Скріншот сторінки Ярцево Live у російському соцеті «ВКонтакте». Пост був опублікований наприкінці грудня 2022 року. На початку січня повідомлення зникло з цієї сторінки.

Скріншот сторінки Ярцево Live у російському соцеті «ВКонтакте». Пост був опублікований наприкінці грудня 2022 року. На початку січня повідомлення зникло з цієї сторінки.

Metro Cash & Carry (Німеччина)

Оптово-роздрібний підрозділ німецької Metro AG включено до списку спонсорів міжнародної війни, оскільки продовжує вести оптові та роздрібні продажі в Росії. Відомо, що інтереси менеджменту компанії тісно пов'язані зі стратегічними галузями російської економіки – нафтогазовим та банківським сектором. І все це активно підтримує російську військову машину.

За інформацією НАЗК України, ключовий акціонер Metro Cash & Carry, чеський мільярдер Даніель Кретинський, контролює EP Infrastructure, якій належить 49% Eustream – оператора газотранспортної мережі у Словаччині. Ця мережа використовується для транспортування російського газу до Центральної та Східної Європи.

Metro Cash & Carry також приймає карти російської платіжної системи «Мир» та реалізує в Росії нові проєкти, такі як мережа продуктових магазинів «Фасоль» у форматі «біля дому». Цей проєкт реалізується разом із Ощадбанком Росії, чиї картки «Мир» вже не обслуговуються в багатьох країнах, але турецька мережа Metro продовжує приймати ці картки до сплати досі.

Procter & Gamble (США)

У березні минулого року P&G оголосила про скорочення асортименту та пообіцяла залишити на російському ринку лише товари для здоров'я та гігієни. Як то кажуть, хто як може – так і допомагає. Але зупинка виробництва шампунів і підгузків не дала відчутного результату зі скорочення фінансування війни. Бізнес P&G, як і раніше, працює і розвивається в Росії: продовжують роботу завод побутової хімії, найбільший у світі виробник миючих засобів для P&G в Тульській області, а також завод з виробництва лез і бритв для Gillette в Санкт-Петербурзі. Одних податків «Проктер енд Гембл» сплачує понад 5 млн доларів на рік, поповнюючи російський військовий бюджет.

А ще, згідно із законами РФ, закордонні корпорації, які працюють у Росії, змушені брати участь у мобілізаційних заходах, сприяти набору службовців до армії, фінансувати свою військову техніку. Тож і беруть участь, і сприяють та фінансують. Так, рекламу перестали крутити та інвестувати у російські проєкти, але це крапля у морі.

Raiffeisen Bank International (Австрія)

У Національному бюро із запобігання корупції повідомили, що цей банк вже давно обслуговує фіктивні підприємства на Кіпрі, які входять до сфери впливу російських олігархів Аркадія та Бориса Роттенбергів, наближених до Кремля. Російська філія чесно працює в РФ без жодних зволікань і чесно пропонує навіть кредитні канікули «учасникам СВО». Ну, а що ми хотіли від банку, який називає війну спецоперацією?

Підраховано, що за 2022 рік банк заплатив до російського бюджету майже вп'ятеро більше податків, ніж за весь передвоєнний рік – близько 559 млн євро. Raiffeisen Bank International взагалі вважають надто близько пов'язаним з Росією, тому ніхто нічому не дивується. Здивування швидше викличе вихід банку з країни: так, на презентації банку для інвесторів у травні 2022 року банківська група Raiffeisen Bank International оцінила всі стратегічні варіанти майбутнього свого підрозділу в Росії і внесла до стратегічного плану пункт «ретельно продуманий вихід».

Yves Rocher (Франція)

Французька компанія з догляду за шкірою, косметикою та парфумерією, як не дивно, публічно засуджує війну і навіть надає фінансову допомогу своїм українським співробітникам, не рахуючи пожертвувань на підтримку України. Але при цьому Yves Rocher відмовляється йти з Росії, висуваючи головний «аргумент»: довгу історію діяльності в Росії.

«Ми маємо значну історію в цій країні, в якій ми присутні понад 30 років. На даний момент ми вирішили зберегти нашу діяльність у Росії», - йдеться в офіційному прес-релізі компанії.

Шість мільйонів доларів, сплачених у 2021 році як податок до російського бюджету, звідки йде пряме фінансування вбивств українців, - ось головний «аргумент».

Звичайно, і Yves Rocher, і інші компанії з цього списку затято протестують проти іменування себе спонсорами війни, але справи їхні поки що говорять більше, ніж їхні слова. Будь-яка копійка, сплачена до російського бюджету, це смертоносна куля для української дитини. Якій вже не знадобляться підгузки чи серветки, вона не скуштує смачних консервованих овочів і вже ніколи не поговорить з маминого телефону із бабусею.