Через постійні провокації Росії європейські країни почали діяти більш рішуче щодо плаваючих і літаючих об'єктів країни агресора. 1 жовтня французький спецназ піднявся на борт танкера, що входить до складу російського т. зв. «тіньового флоту», і заарештував капітана та двох членів екіпажу. Судно, що стоїть біля берегів Франції, ймовірно, пов'язане з недавніми польотами дронів над Данією. Коротко про – про подробиці цього інциденту.
Цей випадок стався у французьких водах і стосувався нафтового танкера Boracay, який підозрюється у приналежності до «тіньового флоту» РФ. Судно знаходиться під санкціями Європейського Союзу та Великобританії, введеними проти Росії через війну в Україні.
«Після підозри у порушенні правил судном Boracay було подано звіт до відповідної прокуратури у Бресті. Розслідування триває», - йдеться у заяві ВМС Франції. За даними Reuters, танкер із сирою нафтою зараз стоїть на якорі поблизу французького порту Сен-Назер на Атлантичному узбережжі.
Загалом це не перший випадок, коли російський танкер Boracay привертав увагу європейських країн. Це судно мало різні назви, що вже саме по собі виглядає підозріло. Раніше цього року це судно вже затримували в Естонії - тоді воно називалося Kiwala. Естонські ВМС виявили понад 40 порушень, зокрема плавання без прапора країни-власника.
Документи, подані під час первісної перевірки, вказували, що Kiwala ходить під прапором Джибуті (держава на північному сході Африки в районі Африканського Рогу). Проте зі столиці Джибуті повідомили, що зняли танкер із реєстрації. Крім того, танкер затримували також і під назвою Pushpa.
Підозру викликає і сам маршрут, яким слідувало судно. За даними сайтів, що відстежують маршрути судноплавства, танкер Boracay з вантажем сирої нафти вийшов із порту Приморськ Ленінградської області 20 вересня, прямуючи до Індії. Судно пройшло через Балтійське море і, обійшовши Данію, увійшло до Північного моря. Потім пройшло через Ла-Манш. Звідти попрямувало до французького Сен-Назера, де розташований найбільший суднобудівний завод Європи. Раніше цей же танкер пройшов повз Данію приблизно в той же час, коли почалися атаки дронів – увечері 22 вересня. Тому європейські військово-морські експерти підозрюють, що це одне із кількох суден, пов'язаних з Росією, які могли бути причетні до вторгнення безпілотників у Данію у вересні.
Франція не перша країна Євросоюзу, яка розпочала боротьбу з "тіньовим флотом" Росії. Раніше Німеччина проводила масові перевірки "тіньових" танкерів у Балтійському морі. «Наша мета ясна: ми посилюємо тиск на російський "тіньовий флот" і захищаємо Балтійське море», - заявив глава МЗС Йоханн Вадефуль.
Наприкінці березня Німеччина конфіскувала танкер, який перевозив російську нафту в обхід санкцій. Судно Eventin 2006 року випуску зі 100 тис. тонн сировини вартістю 40 млн євро йшло з Усть-Луги під прапором Панами. У середині січня втратило хід біля берегів Німеччини, після чого його відбуксували до порту Засніц. З'ясувалося, що танкер був несправний та становив загрозу для екології.
У травні цього року Естонія спробувала затримати у Фінській затоці танкер "тіньового флоту" Росії Jaguar. Однак тоді Росія відправила на допомогу судну винищувач Су-35, який супроводжував танкер до острова Гогланд. Після цих інцидентів російським танкерам із нафтою почали виділяти супровід у вигляді кораблів ВМФ РФ. Зокрема, їх помітили у Фінській затоці та у протоці Ла-Манш.
Багато західних країн запровадили санкції проти російських енергоносіїв, обмеживши імпорт та встановивши фіксовану ціну на російську нафту після початку повномасштабного вторгнення Росії до України у 2022 році.
Щоб обійти ці санкції, Москва створила так званий «тіньовий флот» танкерів, власники та пересування яких могли бути приховані. Згідно з чинним режимом санкцій, світовим компаніям, які працюють із Заходом, заборонено купувати російську нафту, що транспортується морем, за ціною, вищою за 60 доларів за барель. А "тіньовий флот" якраз і дозволяє Росії постачати нафту за цінами, набагато вищими за цей поріг.
Російський "тіньовий флот", як правило, працює без стандартної страховки, часто змінює назви та реєстрацію танкерів, тож власників таких суден складно встановити. У 2023 році дві третини суден, що транспортують сиру нафту з Росії, були застраховані у невідомих компаніях. І дуже часто такі судна функціонують із порушенням морських законів.
Зазвичай танкери "тіньового флоту" ходять не під російським прапором, а під прапорами країн, де немає жорстких правил судноплавства. Це, наприклад, Панама, Ліберія чи Маршаллові Острови.
У світовій практиці пересування танкерів та їх завантаження зазвичай відстежує онлайн-сервіс MarineTraffic за допомогою спеціального маячка (AIS-транспондер). Його сигнал передається наземним станціям стеження і на супутники. Таким чином, можна визначити маршрут судна та оцінити його осідання, а значить, завантаження товаром.
Танкери "тіньового флоту" Росії, щоби їх не відстежили, відключають свої транспондери. Більше того, як виявило розслідування видання The New York Times у 2023 році, російські нелегальні судна не просто відключають маячки, а використовують технологію підміни координат. Так вони приховують місцезнаходження та продовжують користуватися страховкою західних компаній. Наприклад, за офіційними даними, танкери стоять біля берегів Росії, а транспондер показує зовсім інше місце.
CNN з'ясувала, що судна, які нелегально перевозять нафту з Росії, бувають «сірими» і «темними». «Сірі кораблі» викупили у європейських власників фірми Близького Сходу та Азії після початку війни в Україні, а «темними кораблями» володіють іранські та венесуельські компанії. І систему автоматичної ідентифікації відключають саме «темні кораблі».