31 серпня
Завантажити ще

Пілот Юрій Яковлєв: Сина відпустили на турнір тільки після звернення до міністра оборони

Пілот Юрій Яковлєв: Сина відпустили на турнір тільки після звернення до міністра оборони
Фото: ФБ FAI - World Air Sports Federation

У середині серпня тандем батька і сина, Юрія і Тимофія Яковлєвих, підкорив нову вершину - вп'яте поспіль вони стали чемпіонами світу на змаганнях з надлегкої авіації. Їм не було рівних у категорії «двомісні літаки» на мундіалі у Франції. У змаганнях брали участь 53 команди з 9 країн світу. У своїй категорії Яковлєви обійшли дві авторитетні команди з Чехії. Про сімейно-спортивне досягнення кореспонденту Коротко про розповів пілот і авіаконструктор Юрій Яковлєв.

Ще раз підтвердили, що найкращі у світі

- Юрію, що для вас означає п'яте поспіль чемпіонство світу?

- Для мене з сином Тимофієм - це означає підтвердження статусу найкращих пілотів у світі в класі двомісних надлегких літаків. Я почав брати участь у чемпіонатах у 1993 році з моїм другом Ігорем Пугачем, і нам вдалося завоювати кілька комплектів срібних і бронзових медалей, але тільки в 2002 році ми стали чемпіонами Європи.
Друга золота медаль на чемпіонаті світу була завойована через десять років - у 2012 році, коли я почав літати на змагання зі своїм сином Тимофієм. А з 2018 року ми з Тимофієм на кожному чемпіонаті світу або Європи, які проводила ФАІ (Міжнародна авіаційна федерація), займали перші місця.

- У чому полягала суть змагання? Як визначалася найкраща пара?

- Чемпіонати надлегких повітряних суден проводяться під егідою ФАІ, де розроблено правила проведення таких змагань і набір вправ для них. Більшість - це завдання на точну навігацію, де спортсмен, використовуючи тільки карту і компас, без GPS, має летіти по маршруту, зазначеному на карті, з відхиленням не більше 250 метрів убік і проходити об'єкти на землі з точністю до 5 секунд. При цьому потрібно знаходити фото об'єктів на землі і позначати їх на маршруті, вказаному на карті. Набір фото надається організаторами.

Частина таких завдань - з невідомими ділянками маршруту, які потрібно накреслити на карті під час польоту. Інша частина - це політ з обмеженим запасом палива, коли потрібно пролетіти найбільшу відстань або облетіти найбільшу кількість точок, позначених на карті. Це завдання, де ми спочатку отримуємо перевагу над суперниками, тому що наш літак найкращий і споживає всього 4,4 літра на 100 км.

І мої улюблені вправи - на точність приземлення, де необхідно потрапити колесами в поперечну смугу 5 м завширшки із заздалегідь зупиненим мотором. У таких змаганнях п'ять окремих класів: одномісні мотодельтаплани, двомісні мотодельтаплани, одномісні літаки, двомісні літаки та двомісні автожири. Вага цих повітряних суден, з екіпажем і паливом, не повинна перевищувати 600 кг. У кожному класі визначаються переможці за сумою балів, зароблених у вправах.

- На таких змаганнях літають на власних, сконструйованих літаках? Заводські моделі не допускаються?

- В основному на серійно виготовлених літаках. Наша перевага в тому, що ми на основі нашого спортивного досвіду змогли створити найкращий, не побоюся так сказати, тому що це доведено на практиці, літак для такого спорту.

- Як тренуєте польоти в нинішніх умовах? Потрібно отримувати якісь спеціальні дозволи тощо?

- Ми тренуємося в Польщі, куди приїжджаємо заздалегідь до початку чемпіонату. Там ми зберігаємо наш унікальний літак «Аеропракт-40», сховавши його від рашистських бомб і ракет.

Наші пілоти виступають на унікальному літаку власної розробки. Фото: wikipedia.org

Наші пілоти виступають на унікальному літаку власної розробки. Фото: wikipedia.org

Із сином розуміємо один одного з пів слова

- Як перетинали кордон? Важко? Адже потрібно не просто виїхати, а ще й вивозити цілий літак. Наскільки складно було вирішити всі бюрократичні питання?

- Перетинати кордон важко тільки моєму синові, який зараз служить у ЗСУ. Торік він використав своє право виїхати за кордон під час своєї відпустки. Цього року знадобилося звернення до міністра оборони, щоб його відправили на чемпіонат. Адже у Франції ми представляли свою державу, демонстрували нашу силу. Завойовані золоті медалі - привід пишатися країною.

- Ви виступаєте в тандемі з сином. Це допомагає вашій команді бути кращою? Позитивно впливає на взаєморозуміння під час роботи?

- Мені дуже комфортно виступати на чемпіонатах зі своїм сином Тимофієм. Ми розуміємо один одного з пів слова і доповнюємо один одного. Він справжній чемпіон у нашому спорті.

64-річний Юрій Володимирович розробив 13 моделей літаків. Фото: ФБ Юрій Яковлев

64-річний Юрій Володимирович розробив 13 моделей літаків. Фото: ФБ Юрій Яковлев

Будувати літаки почав ще в дитинстві

- Як взагалі так склалося, що ви пов'язали своє життя з авіацією?

- Літати і будувати літаки я хотів з раннього дитинства. Я не пам'ятаю, коли це бажання виникло. Виріс у родині вчителів у шахтарському селищі, де про авіацію тільки чули і кіно про неї дивилися. Закінчивши школу, вступив до авіаційного інституту в Куйбишеві. Там же приєднався до клубу любителів легкомоторної авіації, де почав створювати планери і літаки.

- Скільки років свого життя ви вже віддали цій справі?

- Зі студентських часів, під моїм керівництвом розроблено 13 різних літаків "Аеропракт". Наймасовіший - це "Аеропракт-22". Таких виготовлено понад 1200 одиниць. Але "Аеропракт-40", на якому ми літаємо на чемпіонатах, - унікальний. У 2019 році на ньому мною був встановлений світовий рекорд економічності палива - 3,9 л/100 км.

- Скільки коштів доводиться витрачати на авіацію? Адже це і заправка паливом, і ремонт, і дорогі деталі? Вам хтось допомагає покривати ці питання?

- Ми витрачаємо на наш спорт стільки, скільки він вимагає. Я витрачаю і особисті гроші на участь у чемпіонатах, але основні витрати несе підприємство «Аеропракт», де я один із засновників. Цей спорт - моя з сином пристрасть, але це і просування нашого бренду «Аеропракт».

На чемпіонаті у Франції наші пілоти обійшли авторитетні команди з Чехії.

На чемпіонаті у Франції наші пілоти обійшли авторитетні команди з Чехії.

Новини по темі: льотчики Авіація спорт