Завантажити ще

Відлуння норвезької трагедії чи помилка пілота: три версії катастрофи гелікоптера у Броварах

Відлуння норвезької трагедії чи помилка пілота: три версії катастрофи гелікоптера у Броварах
Фото: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

Вранці 18 січня на райцентр Бровари на Київщині упав гелікоптер ДСНС ЄС-225, який перевозив найвище керівництво МВС. Серед загиблих міністр Денис Монастирський, його перший заступник Євген Єнін та держсекретар Юрій Лубкович.

Служба безпеки України вже розпочала розслідування авіакатастрофи. Офіційно розглядаються три версії: порушення правил польоту, технічна несправність та навмисні дії щодо знищення транспортного засобу.

KP.UA зібрала офіційну та неофіційну інформацію про авіакатастрофу.

Три кола над містом

Імовірно, гелікоптер вилетів із Києва і прямував у Чернігівському напрямку.

- Дорогою на роботу я почув характерний гул, - розповів нам один із мешканців столиці. - Мені здалося, що це просто над головою. Ще здивувався, що в такий туман вертоліт летить так низько, це дуже небезпечно.

Пізніше в мережі з'явиться відео польоту гелікоптера, схожого на ЄС-225. Видно, що він рухається над деревами та наближається до міських будівель. Згодом знайдуться очевидці, які скажуть, що над Броварами вертоліт зробив три кола, попрямував до центру міста і там упав.

- У тому районі біля 10-ї школи є пустий майданчик. Можливо, пілот хотів там приземлити апарат, але не дотягнув, – розповів один із мешканців Броварів.

Згідно з офіційною інформацією ДСНС, катастрофа сталася о 8.20 ранку. Падіння припало на дитячий садок, де вихователі зустрічали дітей та готувалися до сніданку. Машина, що втратила управління, зачепила дах дошкільного закладу, по двору з повних баків розлилося і запалало пальне. Загалом площа пожежі склала 500 квадратних метрів.

Після удару об дах дитсадка вертоліт відкинуло на житловий 14-поверховий будинок. Станом на 12.30 18 січня ДСНС повідомила про 16 загиблих внаслідок катастрофи, у тому числі 3 дітей, та 30 травмованих, серед яких 12 дітей.

У кабіні гелікоптера було 9 осіб. Разом з Денисом Монастирським, Євгеном Єніним та Юрієм Лубковичем загинули троє супроводжуючих і три члени екіпажу вертольота.

Загинули міністр МВС Денис Монастирський, перший заступник Євген Єнін та держсекретар МВС Юрій Лубкович. Фото: facebook.com/moden.ua/en.wikipedia.org/mvs.gov.ua

Загинули міністр МВС Денис Монастирський, перший заступник Євген Єнін та держсекретар МВС Юрій Лубкович. Фото: facebook.com/moden.ua/en.wikipedia.org/mvs.gov.ua

Не за правилом кортежу

За відгуками підлеглих, Денис Монастирський рідко користувався гелікоптером. Чому цього дня він обрав саме цей вид транспорту, невідомо. Ожеледиці на дорогах немає – стоїть волога плюсова температура. А ось туман становить загрозу.

- Польоти у густий туман заборонені. Але вертоліт міг бути забезпечений носовим радаром, тоді виліт виправданий, - каже колишній льотчик Артем Ісаєв. – Крім того, треба врахувати, що екіпаж - пілоти ДСНС, а вони мають здійснювати евакуацію людей в умовах будь-якої погоди, працювати на лісових пожежах. Тобто у них має бути підготовка для орієнтації.

Поїздка Дениса Монастирського мала непублічний характер. Наші джерела в МВС не змогли назвати її мету, але зазначають, що одночасний вояж у точку N одразу трьох перших осіб міністерства – це екстраординарний випадок.

- Про штатну інспекцію мова навряд чи йде, для цього вистачило б начальника департаменту чи одного заступника міністра, - поділився один із співробітників міністерства. - Але однозначно можу сказати, що це не приватний політ, як вигадують деякі злостивці. Якщо міністр або його заступники виїжджають по роботі з міністерства хоч на півдня, це офіційно оформляється, виписуються документи на відрядження.

Щодо правил безпеки, які свідчать, що в одному транспорті не можуть перебувати відразу кілька важливих осіб, то наш співрозмовник погоджується: вони були порушені.

- Тому і формуються кортежі, що глава відомства та його заступник не повинні їхати в одному автомобілі, навіть дружин перших осіб держави возять окремо від чоловіків. Таку практику запроваджено у світі з часів Другої світової. Але інструктивними документами в Україні її не закріплено, фактичних порушень немає. Але стався трагічний випадок, коли міністерство відразу втратило всю верхівку.

Незабаром після катастрофи заступник голови ОП Кирило Тимошенко написав у Телеграм, що вертоліт з Денисом Монастирським прямував в одну з «гарячих точок» поблизу кордону. Потім начальник Нацполіції на Харківщині Володимир Тимошко повідомив, що готувався зустрічати міністра у себе.

Чому вертоліт вилетів у північному напрямку, а не одразу взяв на схід, також залишається загадкою.

До місця трагедії несуть квіти та іграшки. Фото: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

До місця трагедії несуть квіти та іграшки. Фото: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

Про версії

Диверсії. Про це в соцмережах заговорили відразу, як стало відомо про трагедію. У країні - війна. Вищі керівники відомства, якому підпорядковані не лише поліція, а й Нацгвардія, рятувальні служби та прикордонники, напевно, бажана мішень для ворога.

Є люди, які стверджували, ніби чули в повітрі вибух, а воєнкор Андрій Цаплієнко виклав у свій Телеграм-канал відео з розповіддю жінки, яка стверджує, що літак горів, уже коли кружляв над Броварами.

Тим часом наші консультанти кажуть, що диверсія є малоймовірною.

- Ви ж розумієте, як перевіряють на предмет небезпечних речей техніку, на якій вилітають одразу три такі особи, - каже співробітник МВС. – І я не думаю, що хтось із членів екіпажу або супроводжуючих міністра зміг пронести вибухівку на борт, погодившись стати камікадзе.

Ймовірно, з тих самих міркувань СБУ поставила диверсію на третє місце.

Порушення правил польоту. Це перша версія, яку розглядає слідство. Спочатку обговорювалося, що вертоліт йшов на занизькій висоті, пілот з-за туману пізно побачив перед собою багатоповерхівку, став маневрувати і втратив керування. Наш консультант Артем Ісаєв коментує це так:

– Гелікоптер не літає «дворами», як може їхати автомобіль. Є мапа польоту, є коридор. Польоти гелікоптерів над житловими квартами в принципі заборонені, але це якщо не йдеться про екстрені випадки.

Щодо висоти польоту, то льотчик запевняє, що вона не може бути такою низькою, щоб багатоповерхівка стала перешкодою.

- На висоті нижче 30 метрів літають лише в зоні бойових дій, щоб завдавати точніших ударів по ворогові. Якщо йдеться про політ над містом, то висота будівель обов'язково береться до уваги. А зараз є і 25-поверхові будинки, і вищі.

Водночас експерт наголошує, що людський фактор ніколи не можна списувати з рахунків. Приклад Скнилівської трагедії показує, що навіть найдосвідченіші пілоти роблять фатальні помилки.

Технічна несправність. Вертоліт ЄС-225 з бортовим номером 54, про який йдеться в офіційному повідомленні ДСНС, із серії апаратів французької компанії Airbus Helicopters Н-225 Super Pumа. Про їхнє постачання в Україну в 2018 році домовився тодішній міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Йшлося про 55 бортів для потреб поліції, Нацгвардії та рятувальників, але пізніше з'ясувалося, що 21 вертоліт має 50% зношеності.

Саме такі б/в машини першими й прибули до України. Щоправда, французи скинули в ціні і забезпечили свій товар СТО та запасними частинами.

Угода виявилася настільки успішною тому, що від гелікоптерів компанії Airbus відмовилася Норвегія. Це сталося після катастрофи, в якій загинуло 13 людей. Причиною аварії була технічна аварія на борту вертольота.

Цю історію зараз багато хто згадує. Але поки не можна сказати, чи є зв'язок між трагедією в Норвегії у 2016 році та катастрофою в Україні у 2023 році.

- Будь-яка техніка, як і будь-яка людина, може дати збій, - підсумовує Артем Ісаєв.

Вертоліт ЄС-225 (Super Pumа). Фото: із відкритих джерел

Вертоліт ЄС-225 (Super Pumа). Фото: із відкритих джерел

На тему

Технічні характеристики ЕС-225 (Super Pumа)

Екіпаж - два пілоти (або два пілоти + борт-провідник)

Пасажиромісткість: до 24 осіб.

Довжина: 19,5 м.

Висота: 4,97 м.

Вага порожнього вертольота: 5256 кг.

Максимальна злітна вага: 11 200 кг.

Силова установка: 2 × турбувальний Turbomeca Makila 2A1 (1776 кВт).

Крейсерська швидкість: 260,5 км/год.

Бойовий радіус: 857 км.

Перегінна дальність: 985 км.

Швидкість підйому: 8,7 м/с.

Фото
Фото
18 Сiчня 202312:22