Операція «Павутина» стала несподіваним і болючим ляпасом для Росії. І тепер країна-агресор після втрати стільких літаків почала приховувати решту, намагаючись якось захистити їх від нових нападів. Журналіст Коротко про з'ясовував, що в цьому напрямку тепер робить агресор і в чому тут стратегічна вигода для нашої країни.
У цьому плані Кремль почав діяти у двох напрямках – будувати укриття для літаків та ховати їх далеко углиб своєї території, у зоні, куди не можуть дістати українські засоби ураження.
Так, наприклад, OSINT-аналітик Def Mon повідомив, що Росія активізувала будівництво укриття для військових літаків. Як свідчать супутникові знімки, роботи з будівництва подібних підземних укріплень ведуться практично на всіх аеродромах Росії.
Сліди робіт з будівництва укриттів можна побачити на військових аеродромах у Кіровському, Севастополі, Гвардійському та Саках у тимчасово окупованому росіянами Криму.
На території Росії схожі роботи ведуть у Єйську, Кримську, Приморсько-Ахтарську, авіабазі Ханська в Адигеї, Міллерово, Ахтубінську, Борисоглібську, Курську та Липецьку. Також супутники зафіксували такі будівельні дії на базі стратегічної авіації в Енгельсі.
На супутникових знімках можна побачити процес активного будівництва нових укриттів. Такі споруди можуть частково зменшити ефективність атак, проте не гарантують повного захисту від сучасної високоточної зброї.
Супутникові знімки свідчать про будівництво ангарів на всіх військових аеродромах РФ. Фото: https://x.com/DefMon3/status/1931424799839948994
Але, незважаючи на все, самі росіяни не дуже довіряють надійності нових фортифікаційних споруд і більш ефективним засобом вважають відведення літаків углиб своєї території, щоб навіть «фури» туди не дістали. Аналітичний портал Defense Express повідомляє, що Росія після української спецоперації «Павутина» сховала бомбардувальники Ту-160 на авіабазі Анадир (Вугільний) на Чукотці, а це - 6,6 тис. кілометрів від України. Про це свідчить знімок супутника Sentenel від ESA за 4 червня. Хоча ще кількома днями раніше, 2 червня, цих літаків на авіабазі не було.
«Зрештою в Анадирі їх захищає не дальність понад 6,6 тисячі кілометрів, тому що відстань не є перешкодою для дистанційно керованих за тисячі кілометрів дронів, що під'їжджають на фурах. А те, що фура з дронами до Анадира просто не доїде, бо доріг туди немає», - повідомляє портал Defense Express.
Вся логістика до цього віддаленого місця тримається на авіасполученні та обмеженому морському судноплавстві. «Варто також відзначити, що авіабаза Анадир знаходиться лише за 500 км від кордону США та РФ. Але, очевидно, у Кремлі вирішили, що так безпечніше», - зазначили аналітики.
Але тут у ворога виникла ще одна проблема. З відстані понад 6 тисяч кілометрів російським літакам важко атакувати Україну просто через брак палива. Їм потрібно буде десь дозаправлятися, а це можуть бути російські аеродроми в зоні досяжності засобів ураження України. І це у багато разів збільшить вартість таких операцій.
Окрім цього, росіяни зіткнулися ще з однією проблемою – стрімким зношуванням своєї військової авіації. Так, бомбардувальники Ту-95 не розраховані переносити по 8 ракет Х-101. Після таких польотів треба ретельно перевіряти, чи не збільшилися тріщини, що виникають через навантаження. Коли літаки використовуються із максимальним зносом, то крило просто починає ламатися. Адже воно розраховане, щоб переносити лише двигуни та паливо, а не таку кількість важких ракет.
1 червня 2025 року СБУ провела спецоперацію під кодовою назвою «Павутина», яка спричинила потужний резонанс як у військовому, так і в дипломатичному планах. Відомо про ураження понад 40 літаків, серед яких стратегічні бомбардувальники Ту-95МС, Ту-22М3, Ту-160 та літаки-розвідники А-50У на п'яти військових аеродромах РФ: «Біла», «Дягілєво», «Оленья», «Іваново» та авіабазі «Українка». Це 34% стратегічних носіїв крилатих ракет на основних летовищах базування РФ. За даними СБУ, орієнтовна вартість стратегічної авіації ворога, вражена в результаті спецоперації "Павутина", 7 млрд доларів США.
105-110 бойових машин, за даними аналітиків, залишилося у РФ після операції «Павутина» (Tу‑95MS: до 48 машин; Tу‑22M3: близько 45 одиниць, Tу‑160: 16–18 літаків).
0,35–0,6 млн доларів – коштує будівництво найпростішого укриття для одного літака.