19 травня в Україні набули чинності нові правила проведення обов'язкового технічного контролю за транспортними засобами («техогляд автомобілів»), затверджені постановою Кабміну № 286 від 4 березня 2025 року. Коротко про – про те, які зміни чекають на автовласників і кого конкретно вони торкнуться.
До цього моменту легкові авто, що використовуються для комерційних перевезень, вантажівки до 3,5 тонни та причепи до них (старше 2 років) мали проходити ТО раз на два роки. Вантажівки масою понад 3,5 тонни та таксі – щорічно, а автобуси та транспорт для перевезення небезпечних вантажів – двічі на рік.
Техогляд проводився у спеціалізованих установах, його результати фіксувалися переважно у паперовому вигляді. З 2023 року було введено електронний протокол (Е-протокол) та часткову фотофіксацію (знімки передньої та однієї бічної частини авто), а ось відеофіксація була необов'язковою або проводилася не скрізь.
Вартість ТО для легкових авто становила від 1000 грн, для автобусів та вантажівок – від 1200 грн залежно від маси. Штрафи за несвоєчасний технічний огляд трималися на позначці 340 грн за перше порушення та 1700 за повторне.
Періодичність техогляду залишилася незмінною. Але відтепер весь процес техогляду обов'язково фіксується на відео, записи завантажуються до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, щоб уникнути фіктивних перевірок.
Фотофіксація автомобіля проводиться з усіх боків із увімкненими фарами, аварійною сигналізацією, фотознімки салону є обов'язковими. Можна фотографувати не лише одометр, а й тахограф, за його наявності. У цьому разі обов'язково надаються знімки тахографа та таблички перевірки його адаптації.
Окремо законодавці прописали нові вимоги щодо якості фотографій. Тепер усі зображення деталей авто мають бути чіткими, з добрим освітленням, транспортний засіб повинен займати не менше 70% кадру. Редагувати фотографії заборонено. Дата фотофіксації обов'язково повинна автоматично генеруватися пристроєм та відповідати даті протоколу обов'язкового технічного контролю.
Після перевірки результати заносяться до електронного протоколу, водій за бажанням може отримати його паперову копію.
Під час обов'язкового технічного контролю (ВТК) у 2025 році перевіряються ключові системи транспортного засобу, що впливають на безпеку дорожнього руху, та екологічні стандарти:
Для електромобілів основна увага приділяється електричним системам, батареям та їхній безпеці, хоча детальні вимоги до електромобілів ще уточнюються.
Вартість проходження ТО зросла, і з 1 червня цифри збільшаться:
Штрафи – як і були, хіба що запроваджено нову графу для посадових осіб за особливі порушення – до 34 000 грн. Натомість тепер не потрібно фіксувати результати гальмівних випробувань на стенді, фотографувати вміст СО, СН та димність у вихлопі і друкувати фото на звороті протоколу.
Від техогляду звільнено приватні легкові авто, крім таксі та комерційних, мотоцикли, мопеди, причепи до легкових автомобілів та нові транспортні засоби віком до 2 років.
Усі ці нововведення – частина шляху України до ЄС, наша країна приводить своє законодавство у відповідність до вимог Євросоюзу, де техогляд транспорту є обов'язковим. І посилення контролю за технічним станом автомобіля – один із євроінтеграційних кроків України.
Також держава розпочала боротьбу з фіктивними техоглядами, які передбачали видачу протоколів без фактичної перевірки транспортного засобу. А так – маємо перевірені автомобілі, підвищення прозорості процедури ТО та зменшення корупції (можливо).
Плюс до цього нові правила ТО мають зменшити кількість аварій на дорогах, спричинених технічними несправностями авто, а також зменшити шкідливі викиди відповідно до екологічних норм не лише ЄС, а й здорового глузду. І ще – для перетину кордону України, наприклад, із Молдовою та іншими країнами, водій повинен мати діагностичну картку автомобіля чи міжнародний сертифікат, який відповідає новим стандартам контролю.
Техогляд проводять установи, акредитовані Міністерством інфраструктури України, внесені до Реєстру суб'єктів проведення обов'язкового технічного контролю. На 2025 рік в Україні працює 800 сертифікованих станцій технічного обслуговування (СТО).
Знайти такі станції можна на сайті Головного сервісного центру МВС https://hsc.gov.ua, де є реєстр акредитованих центрів. Деякі сервіси вказані у таких сервісах, як «Дія» або у застосунках для водіїв. Працює і гаряча лінія МВС України за номером 0-800-507-309, за якою можна отримати інформацію про найближчі центри.
Цього року через військовий стан легкові автомобілі, що використовуються в особистих цілях, причепи та напівпричепи від обов'язкового ТО звільнено – до закінчення військового стану та протягом 90 днів після нього. Але в майбутньому, як йдеться у Угоді про асоціацію з ЄС та Директиві 2014/45/ЄС, Україна зобов'язана запровадити техогляд для всіх транспортних засобів кожні 2 роки та після ДТП, перереєстрації чи виявлення серйозних несправностей. Передбачається, що обов'язковий техогляд торкнеться близько 10 млн легкових авто, середній вік яких становить 17,7 року.
До речі, на час воєнного стану звільнено від ТО нові легкові авто та причепи (до 2 років), навіть якщо вони використовуються для комерційних перевезень. Не звільнено вантажівки, автобуси, таксі, спеціалізований транспорт для перевезення небезпечних вантажів – ці категорії мають проходити техогляд за графіком. Також на період воєнного стану скасовано вимогу про розміщення радіочастотної мітки (RFID) про проходження техогляду.