13 червня
Завантажити ще

Вздовж Шовкового шляху: нові горизонти співробітництва у сфері взаємопов'язаності між Китаєм та Центральною Азією

26 квітня, Алмати. Учасники 6-ї зустрічі міністрів закордонних справ формату

26 квітня, Алмати. Учасники 6-ї зустрічі міністрів закордонних справ формату "Китай-Центральна Азія". /Фото: Сіньхуа/

Понад 2000 років тому Великий Шовковий шлях під звуки верблюжих дзвіночків поєднав торгівлю та цивілізацію Китаю та країн Центральної Азії (ЦА). Сьогодні з гудками "караванів сталевих верблюдів", які курсують залізничним експресом Китай - Європа, співпраця між Китаєм і ЦА в галузі взаємопов'язаності набирає обертів. Вона не тільки сприяє соціально-економічному розвитку та підвищенню добробуту населення регіону, а й надає нового імпульсу будівництву тіснішої спільноти з єдиною долею Китаю та ЦА.

Інфраструктурна взаємопов'язаність залізного Шовкового шляху

Міжнародні маршрути вантажоперевезень Китай - Європа стали основною артерією взаємопов'язаності між Китаєм та ЦА. У 2024 році обсяг торгівлі між Китаєм і центральноазійськими країнами досяг 94,8 млрд доларів США, що на 5,4 млрд доларів США більше в порівнянні з 2023 роком. ЦА є своєрідним мостом для більш ніж 80 % сухопутних транзитних перевезень за маршрутом Китай - Європа.

У травні між містом Тяньцзінь (Північний Китай) та столицею Узбекистану Ташкентом відкрився прямий вантажний залізничний маршрут, який став ще одним безперебійним логістичним каналом між східним узбережжям Китаю та ЦА. Водночас у травні минулого року перший вантажний потяг, завантажений 50 контейнерами з фотоелементами, відправився з міста Ухань (Центральний Китай) до Ташкента, відкривши ефективний сухопутний коридор для експорту продукції з високою доданою вартістю.

Більше стратегічне значення має залізниця Китай - Киргизстан - Узбекистан. Церемонія початку будівництва цього проєкту відбулася у киргизькому Джалал-Абаді 27 грудня 2024 року. Залізниця бере початок у китайському Кашгарі (Сіньцзян-Уйгурський автономний район, Північно-Західний Китай), пройде до Киргизстану через перевал Торугарт, досягне Джалал-Абада і закінчиться в Андіжані на сході Узбекистану. Вона відкриє новий короткий шлях між Китаєм та Європою, а також посилить роль ЦА у глобальних ланцюжках поставок. Після введення в експлуатацію залізниця дозволить не тільки скоротити час транспортування, а й знизити кількість перевантажень, а також уможливить експорт товарів, що швидко псуються. Крім того, очікується, що вона забезпечить центральним азійським країнам, що не мають виходу до моря, доступ до залізничної мережі Китаю, яка простягається до портів Тихого океану.

- Будівництво залізниці Китай - Киргизстан - Узбекистан є стратегічним рішенням, прийнятим урядами трьох країн для сприяння регіональній взаємопов'язаності, процвітанню та стабільності, - заявив голова КНР Сі Цзіньпін у вітальному листі з нагоди запуску будівництва залізниці.

20 травня, Тяньцзінь, Китай. Потяг, що рухається прямим вантажним маршрутом між китайським містом Тяньцзінь і столицею Узбекистану Ташкентом, чекає відправлення. /Фото: Сіньхуа/

20 травня, Тяньцзінь, Китай. Потяг, що рухається прямим вантажним маршрутом між китайським містом Тяньцзінь і столицею Узбекистану Ташкентом, чекає відправлення. /Фото: Сіньхуа/

Енергетична та цифрова взаємопов'язаність зеленого Шовкового шляху

Співпраця в галузі енергетики залишається наріжним каменем взаємопов'язаності між Китаєм та країнами ЦА. Потужність газопроводу "Китай - Центральна Азія" ліній A, B та C становить 55 млрд кубометрів на рік. Станом на листопад 2024 року газопроводом до Китаю було поставлено понад 500 млрд кубометрів природного газу. Газопровід забезпечив газом понад 500 млн жителів у 27 регіонах провінційного рівня та Спеціальному адміністративному районі Сянган.

У майбутньому Китай та ЦА також поглиблюватимуть співпрацю в галузі екологічно чистої енергії, такої як фотоелектрична та вітрова. Наприклад, фотоелектрична станція (ФЕС) потужністю 1 ГВт в узбецькому місті Навої є першим великомасштабним проєктом у галузі альтернативних джерел енергії, побудованим за фінансової підтримки китайського підприємства в ЦА після проведення першого саміту "Китай - Центральна Азія" у травні 2023 року в місті Сіань провінції Шеньсі. Цей проєкт забезпечить робочими місцями близько 1600 осіб. Після офіційного введення в експлуатацію ФЕС зможе виробляти 2,4 млрд кіловат-годин електроенергії на рік.

У цифровій сфері Китай та країни ЦА просувають будівництво "Цифрового Шовкового шляху". Транскордонна платформа електронної комерції "Місто Шовкового шляху" та інші компанії, задіюючи формат продажів у прямому ефірі та інші нові формати, дозволяють споживачам ЦА безпосередньо купувати китайські товари та сприяють цифровізації торгівлі. Крім того, механізм діалогу про співпрацю в галузі електронної торгівлі "Китай - Центральна Азія" забезпечує нову платформу для співробітництва та сприяє процесу регіональної економічної інтеграції.

18 серпня 2023, Хоргос, Китай. Вимірювальна станція газопроводу

18 серпня 2023, Хоргос, Китай. Вимірювальна станція газопроводу "Китай-Центральна Азія" у місті Хоргос Сіньцзян-Уйгурського автономного району /Північно-Західний Китай/. /Фото: Сіньхуа/

Гуманітарна взаємопов'язаність культурного Шовкового шляху

Китай запрошує країни ЦА взяти участь у проєкті "Культурний Шовковий шлях", планує побудувати ще більше центрів традиційної медицини та запустити спеціальні туристичні поїзди, призначені для сприяння гуманітарним обмінам. Про це заявив Сі Цзіньпін на першому саміті "Китай - Центральна Азія".

Взаємопов'язаність - це не лише "жорсткий зв'язок" інфраструктури та енергоносіїв, а й "м'який зв'язок" гуманітарних обмінів. У Таджикистані відкрилася перша в ЦА "Майстерня Лу Баня", орієнтована на підготовку інженерних кадрів для індустріалізації та модернізації країни. Нові "Майстерні Лу Баня" розпочали роботу також у інших країнах регіону. Ці центри підвищення кваліфікації набирають популярності в ЦА, відкриваючи перспективи для професійного зростання.

- Ми дякуємо Китаю за ці проєкти і сподіваємося на їх подальший розвиток, - сказав президент Казахстану Касим-Жомарт Токаєв під час відвідин "Майстерні Лу Баня" у своїй країні.

Крім того, безвізовий режим між Китаєм і Казахстаном, Китаєм і Узбекистаном, фільм спільного китайсько-казахстанського виробництва "Композитор", а також спільна робота археологів з Китаю та ЦА на місці розкопок городища Рахат у Казахстані та у Ферганській долині Узбекистану сприяють культурно-гуманітарним обмінам між Китаєм та центральноазійськими країнами, а також поглибленню дружби та зближенню їх народів.

31 травня, Душанбе. Студенти в

31 травня, Душанбе. Студенти в "Майстерні Лу Баня". /Фото: Сіньхуа/

Тісніша взаємопов'язаність нового Шовкового шляху

Другий саміт "Китай - Центральна Азія" пройде в Астані. Просування комплексної багаторівневої структури взаємозв'язку між Китаєм та ЦА допомагає відкрити двері на глобальні ринки для центральноазійських країн, змінювати економічну та транспортну карту регіону, а також підвищувати їхню значущість у глобальних логістичних процесах.

Два роки тому на першому саміті "Китай - Центральна Азія" голова КНР Сі Цзіньпін та президенти п'яти центральноазійських країн посадили шість гранатових дерев, що символізують солідарність та співпрацю між Китаєм та ЦА. На сьогоднішній день дружба між цими країнами розквітає, їхня співпраця приносить реальні плоди в галузі взаємопов'язаності та інших сферах. Все це сприяє інтеграції регіональної економіки та надає імпульсу створенню більш тісної спільноти з єдиною долею Китаю та ЦА.

27 жовтня, Іньчуань, Китай. Церемонія підписання проектів співробітництва в рамках 11-го Форуму співробітництва

27 жовтня, Іньчуань, Китай. Церемонія підписання проектів співробітництва в рамках 11-го Форуму співробітництва "Китай-Центральна Азія". /Фото: Сіньхуа/

Партнерський матеріал