У серпні 2022 року Володимир Зеленський вручив нагороди десяти лауреатам премії «Національна легенда України». Першим у списку був Анатолій Бабічев - провідник одного з пасажирських поїздів, що на початку великої війни тисячами вивозили біженців з Донбасу. У небезпечному рейсі Анатолій втратив кохану дружину - вірного напарника по професії. Згідно із законом №2980 чоловік має право на 1 мільйон гривень допомоги як член родини загиблої працівниці критичної інфраструктури, але навесні цього року отримав від Пенсійного фонду відмову у виплаті коштів.
Чому закони не завжди захищають права людини та чи можна відновити справедливість, з’ясовувала журналістка Коротко про.
Коли ми сконтактувалися з Анатолієм Бабічевим, він знову був у рейсі, тому розмова вийшла досить короткою, додаткову інформацію чоловік дозволив взяти про себе із відкритих джерел.
Що таке бойові дії, Анатолій знав з 2014-го - місто Красногорівка, де жив із сім’єю, було близько до лінії розмежування часів АТО-ООС. З дружиною Наталією, яка багато років також працювала провідником, жили душа в душу що вдома, що на роботі. Разом працювали від Донецького депо, потім перевелися до залізничного вузла у Маріуполі, разом ходили в рейси. Разом зустріли велику війну…
- У нас був напрям Костянтинівка - Київ - Маріуполь. 2 березня приїхали до Києва, мали увечері прямувати до Маріуполя, але нас туди вже не пустили. Повернули в Костянтинівку, де після ночі у вагонах отримали рознарядку на евакуацію, - згадує Анатолій. - Спершу було дуже важко - люди натовпами просилися у вагони, бувало, що й чоловіки намагалися пробратися перед жінками та дітьми. У свій СВ ми просто не в силах були всіх забирати, доводилося відмовляти. У вагонах не те що лежати, сидіти ніде було. Під сидіння прилаштовували відра, мішки з білизною. Дорогою панувала тиша. Діти не кричали, не канючили. Навіть коти з собаками, що були в одному купе, не гризлися, не гарчали, не нявчали. Ніби розуміли, що відбувається щось незвичайне.
Через кілька днів стало легше - налагодився графік руху евакопоїздів, до розміщення біженців підключилися волонтери.
- Вони запитували, скільки можемо людей взяти - і стільки запускали. Ми саджали по чотири людини на полиці, маленьких дітей, хоч це було поза правилами безпеки, іноді клали на третю полицю. Налагодили і харчування: в перші дні роздавали чай, печиво із вагонних запасів, а потім теж почала працювати волонтерська допомога. Перед зупинками робили запит до начальника поїзда на харчі або начальник поїзда сам казав, що треба. Ще й місцеві жителі підносили до вагонів і роздавали пиріжки.
У такому режимі Анатолій з Наталкою провели десять днів - відвозили біженців до західних областей. Трохи відпочити і помитися вдавалося на зворотному шляху - на Донбас.
Близько десятої вечора 12 березня 2022 року потяг вирушив на Лиман, де на посадку чекали нові біженці, зокрема, сотня дітей. Колії йшли паралельно з автомобільною трасою, по якій сунула колона техніки. Наталя, дружина Анатолія, сиділа в цей час біля вікна, дивилася у мобільний телефон. По ній ударили уламки ворожого снаряду.
Дружину Анатолій поховав у Красногорівці. Близько місяця провів удома, щоб не залишати сам на сам з горем тестя й тещу. Але в місті ставало дедалі небезпечніше через ворожі обстріли, люди почали виїжджати, вивіз Анатолій і своїх. Певний час провів у Запоріжжі, де була бригада з його розбитого потягу. Потім, каже, переманили до Київського депо. Місяця не пройшло, як прийшло запрошення до президента на нагородження.
- Виходило так, що у мене мали бути прогули, бо не виконав би місячну норму. Але пішли назустріч - дали дні за свій рахунок. Я тоді не пояснив, навіщо просив, бо був ще новеньким у колективі, - каже Анатолій.
Про те, що працюють з "Легендою", київські колеги довідалися відносно недавно, коли Бабічев уже був на міжнародних рейсах, якими курсує й понині. Але то вже інша історія.
- Про закон, за яким я мав право на виплати у 1 мільйон гривень, я нічого не знав, допоки не познайомився з громадською організацією «Соціальний рух». А про те, що існує трирічний строк, який я протермінував, дізнався лише в київському відділенні Пенсійного фонду, - завершує свою розповідь Бабічев.
- Історія Анатолія - це лише вершина айсберга. Для нашої громадської організації ця тема почалася набагато раніше - коли у 2024 році ми дізналися, що ухвалений закон практично не виконується. Бо про нього просто ніхто не знає, - розповідає голова ради ГО «Соціальний рух» юрист Віталій Дудін. - Сталося це через неузгодження політики і діяльності різних державних органів.
Юрист пояснює, що закон про одноразову грошову допомогу за шкоду життю і здоров’ю працівникам критичної інфраструктури, державним службовцям та іншим категоріям осіб був ухвалений 20 березня 2023 року. У ньому визначена одноразова компенсація від 200 000 до 800 000 гривень за інвалідність і 1 000 000 за загибель члена сім’ї.
- Через рік після ухвалення закону - навесні 2024-го - я звернувся із запитом до Пенсійного фонду України, щоб дізнатися, скільки осіб отримали виплати. І мені дали відповідь, що кошти по цій програмі ще не виплачувалися. Тобто на папері ми маємо турботу про героїв тилу, які калічаться, гинуть від артобстрілів, від мін, а на ділі ніхто цієї турботи не отримує.
Наприкінці грудня 2023 року була прийнята постанова Кабміну № 1396, якою був ухвалений порядок «використання коштів державного бюджету для виплати особам, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною або за роботу в спеціальних умовах».
- Практична імплементація виглядає так: Пенсійний фонд, отримавши документи на виплату, звертається до Держспецзв’язку, який перевіряє підприємство по реєстру ОКІ - об’єктів критичної інфраструктури. А цей реєстр не наповнений, там немає таких об’єктів, як Укрзалізниця, Укренерго, відсутні лікарні, водоканали, навіть передові оборонні підприємства. Тільки з липня минулого року закон почав з горем пополам виконуватися. До того постраждалі, які зверталися до ПФ, отримували масові відмови у допомозі, бо статус критичної інфраструктури не було підтверджено. Для людей це стало другим ударом після важкого удару долі.
Віталій Дудін підкреслює, що закон про грошову допомогу за шкоду життю і здоров’ю працівникам критичної інфраструктури не отримав належної інформаційної підтримки. І вважає це проявом безвідповідальності з боку посадовців, зокрема й Укрзалізниці.
- Роз’яснювальну функцію змісту закону на початку 2025 року взяв на себе «Соціальний рух». Ми систематично працювали з людьми, дотичними до підприємств критичної інфраструктури. Після одного з семінарів, який організували наша ГО і Молодіжна рада профспілки залізничників, Анатолій дізнався про своє право на виплату, - переходить до історії провідника-"легенди" Віталій Дудін.
Однак не так скоро робиться, як мовиться. До управління Пенсійного фонду у Києві Анатолій звернувся на початку весни, зібравши необхідні документи. Юрист каже, що від нього зажадали ще папірців, які не передбачені в законі. Це теж забрало час. Зрештою, коли все було готове, вдівця шокували відмовою. Пояснення - минули три роки, відведені на те, щоб скористатися своїм правом.
- Вийшла дуже прикра ситуація. Ніхто не може підтвердити, що залізничника інформували про його права. Тим паче, що йдеться про людину, чий внесок у порятунок інших людей було визнано на самому високому рівні. Анатолій з числа ВПО, він потребує поліпшення житлових умов. Його житло в Красногорівці зруйноване, саме місто в окупації.
Як стало відомо Коротко про, у Києві Бабічев мешкає в гуртожитку, інколи між рейсами гостює у доньки у Львові.
За підтримки громадської організації Анатолій відправив скаргу до Пенсійного фонду України на рішення столичного управління.
- Також нами зроблене звернення до Офісу президента. Глава держави має бути зацікавлений, щоб людина, яка отримала нагороду з його рук, була захищена в своїх правах. Орган ПФУ мав ви відраховувати трирічний строк не від 12 березня 2022 року - дати загибелі дружини Анатолія, а від дати завершення службового розслідування, яке пов’язало факт смерті із виконанням трудових обов’язків в період воєнного стану і яке завершилося у липні, - переконаний Віталій Дудін. - У постанові Кабміну №3096 про термін написано украй неякісно і не точно, але практика Європейського суду з прав людини така, що в разі невизначеності в законодавстві рішення має бути на користь громадянина, а на держави.
Також, на думку юриста, треба вносити зміни до законодавства - конкретизувати положення, розширити терміни, дати визначення об’єктів критичної інфраструктури, щоб не залежати від реєстру ОКІ. Але на це можуть знадобитися роки.
Стрічки новин, телеканали, YouTube, соцмережі, месенджери. Інформаційних каналів достатньо, аж занадто достатньо, бо важко знайти голку в сіні, особливо коли ти не знаєш про її існування. Будь-яка корисна інформація може потонути у вирі поточних. Юрист вважає, що пропагандистську функцію мусять взяти на себе насамперед державні органи. Від себе додамо, що кожен має для цього пристойний штат пресслужби.
- Пенсійний фонд і Міністерство соцполітики мали рік тому розпочати масову кампанію по інформуванню про цей закон. І не просто на своїх сайтах, а в популярних ЗМІ - шляхом інтерв’ю, роз’яснень, коментарів. Захищати працівників шляхом інформування мусять і підприємства, які визнані операторами критичної інфраструктури. Укрзалізниця однозначно є таким оператором. Також відповідальність лежить на органах Держпраці, які проводять розслідування нещасних випадків, викликаних російською агресією. Тут інформування має бути індивідуальне - під підпис. Разом з тим потрібно поліпшувати соціальний діалог між державниками і людьми, які працюють на державу і захищають її, - каже Віталій Дудін.