Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) заперечує поширені в соцмережах твердження про надмірну складність та відрив національного мультипредметного тесту (НМТ) з математики від реального життя. Про це повідомляється на сайті центру.
- У період проведення НМТ у мережі різко зростає кількість дописів щодо складності завдань тесту, зокрема з математики. Активні користувачі соцмереж закидають фахівцям УЦОЯО створення надскладних добірок, завдання яких «відірвані від реальності» й не мають жодного «застосування в повсякденному житті». Автори таких постів часто виражають лише власні емоції, не підкріплені реальними фактами. Особливо прикро читати відгуки вчителів, які, спираючись на непідтверджену інформацію «зливів», роблять упереджені порівняння і висновки щодо добірок тестових завдань різних сесій, - йдеться в повідомленні.
У центрі зазначили, що при формуванні блоків тестових завдань співробітники УЦОЯО суворо дотримуються вимог щодо складності та тематики кожної сесії НМТ. Важливо зазначити, що завдання замовляються у сертифікованих авторів, які пройшли спеціальне навчання з тестології та добре розуміють навчальний матеріал з математики в закладах освіти. Кожне завдання ретельно перевіряють два незалежні експерти, які оцінюють його відповідність програмі, правильність і відсутність помилок. Після цього добірки проходять апробацію на вибірці учнів або студентів.
- Кожен небайдужий дописувач, фахівець і фахівчиня в царині математики на основі наведеної інформації можуть самостійно зробити висновок щодо складності тесту. Зауважимо, що за правильне виконання кожного із завдань на вибір варіанта відповіді із запронованих учасник отримає по 1 тестовому балу, а завдань із наданням короткої відповіді – по 2 бали. Тож, якщо правильно виконати ці нескладні завдання, то можна отримати 7 тестових балів, що надає можливість легко подолати поріг у 5 балів, - зазначили у центрі.
Крім того, фахівці УЦОЯО докладають максимум зусиль для створення справедливого та неупередженого інструменту оцінювання знань абітурієнтів.
Ось приклад одного із завдань:
Як зазначають фахівці центру, завдання не лише практичне, а й досить просте. У його умові зазначено, що цукерки фасували по 6 штук, без залишку. Для розв’язання потрібно вибрати з варіантів число, яке ділиться на 6 без остачі. Такі завдання вперше зустрічаються у підручниках математики для 3 класу. Крім того, рішення можна спростити, застосувавши ознаки подільності на 2 і 3, які учні вивчають у 6 класі.
Ось приклад ще одного із завдань:
Для розв’язання іншого завдання не потрібно виконувати жодних обчислень - достатньо лише уважно розглянути графік. Умова побудована так, що підписи на координатних осях самі підказують правильну відповідь. Крім того, у сучасному світі візуалізація даних набуває все більшого значення, тому вміння аналізувати графіки, навіть такі прості, є корисною життєвою навичкою. Подібні задачі вже включені в програми математики для 7 класу.
Ось приклад одного із завдань з геометрії:
В умові чітко вказано, що чотирикутник має два прямі кути й третій кут дорівнює 100°. Враховуючи, що сума кутів будь-якого чотирикутника дорівнює 360°, отримуємо: 360° − 90° − 90° − 100° = 80°. Варто зазначити, що у «вільних переказах» умови, які з’являються у так званих «зливах» завдань, не згадується градусна міра кутів, а наведено лише рисунок.